Pengikut

Isnin, 28 Mac 2011

Penah Makan Cendawan Ni?



Disini MamaIeta nak berkongsi serba-sedikit mengenai Cendawan Tahun @ sesetengah sesetengah orang mengelarkannya Cendawan Bukit.

Mungkin ramai yang tak pernah makan atau tak bernah tahu pon mengenai jenis cendawan ni. Mak kata cendawan jenis ni hanya tumbuh setahun sekali, terutamanya pada musim hujan. Mungkin jugak info tu betul.... memang susah nak jumpa cendawan ni tiap-tiap bulan, kalau dijual pon harganya memang mahal. Bagi sapa-sapa yang ada sakit urat Mamaieta tak galakan makan cendawan ni.... bukan apa takut makin sakit.



Cendawan ini tumbuh berkelompok, tak pada semua tempat hanya tempat2 yang tertentu je. Tapi hati-hati! jika megutip cendawan ini takut telah dicarun. Bahaya! jika dimakan.



Cendaran Tahun ni sedap jika dimasak air. eeemmmm yuumm yuumm menyelerakan. Tambah pulak dengan lada hitam yang ditumbuk halus dan hirisan lada api. Membuka selera...

5 ulasan:

  1. never knew of this mushroom but am afraid to eat the ones I have not heard before as some can be poisonous.

    BalasPadam
  2. suka makan tapi jarang adakan..biasanya masak sup sayur..

    BalasPadam
  3. cendawan sedap.. suka makan.. :)

    BalasPadam
  4. cendawan sedap.. suka makan.. :)

    BalasPadam
  5. Mamachia: betul tu! sedap jika dimasak sup sayur.
    Amirrah: Sedap!
    Nava: mungkin baru buat org yang duduk di bandar... tapi bagi sapa2 yang asalnya dari kampung bohonglah jika tak kenal cendawan ni. hehhe

    BalasPadam

Clik Sini Jika Suka MamaIeta

Follow ieta_kz on Twitter