Pengikut

Isnin, 30 Ogos 2010

Masuk Islam Kerana Ingin Tahu Islam Terrorist

DANIEL Streich, seorang ahli politik Swiss. Beliau terkenal kerana kempen menentang pembinaan masjid di negaranya, tetapi tanpa disangka-sangka telah memeluk agama Islam. Streich merupakan seorang politikus terkenal, dan dia adalah orang pertama yang mencetuskan larangan terhadap kubah masjid, bahkan mempunyai idea untuk menutup masjid-masjid di Swiss.

Beliau berasal dari Parti Rakyat Swiss (SVP). Pengumuman kesaksian Streich ke agama Islam membuat heboh seluruh Switzerland. Streich mempropagandakan anti-gerakan Islam begitu meluas ke seluruh negara. Dia menaburkan benih-benih kemarahan dan cemuhan bagi umat Islam di negara itu, dan membuka jalan pemikiran orang ramai terhadap mimbar, kubah dan masjid.

Tetapi sekarang Streich telah menjadi seorang pemeluk Islam. Pemikiran anti-Islam akhirnya membawanya begitu dekat dengan agama ini. Streich sekarang mempunyai keinginan untuk membangun masjid paling indah di Eropah, iaitu di Switzerland. Kini ada 4 masjid di Swiss dan Streich ingin membuat masjid yang kelima. Beliau mengakui ingin mencari 'pengampunan dosa' setelah cuba meracuni Islam.

Sehingga kini larangan kubah masjid telah memperoleh status undang-undang. Abdul Majid Aldai, presiden OPI, sebuah LSM, bekerja untuk kesejahteraan Muslim, mengatakan bahawa orang Eropah sebenarnya memiliki keinginan yang besar untuk mengetahui tentang Islam. Beberapa dari mereka ingin tahu tentang hubungan antara Islam dan terorisme; sama halnya dengan Streich. Ceritanya, ternyata selama konfrontasi, Streich mempelajari Alquran dan mulai memahami Islam.

Streich adalah seorang anggota penting Partai Rakyat Swiss (SVP). Beliau mempunyai posisi penting dan pengaruhnya menentukan tindakan parti. Selain petisyennya tentang kubah masjid itu, dia juga pernah memberi kemenangan tentera di Swiss Army dengan popularitinya.

Beliau lahir di sebuah keluarga Kristian. Streich melakukan studi komprehensif Islam semata-mata untuk memfitnah Islam. Tetapi ajaran Islam memberi kesan mendalam pada dirinya. Akhirnya beliau berlawan dengan pemikirannya sendiri. Dari kegiatan politiknya, beliau memeluk Islam. Sehingga beliau dendiri sendiri disebut oleh SVO sebagai 'syaitan'.

Dulu, beliau mengatakan sering meluangkan waktu membaca Alkitab (kitab Kristian) dan sering pergi ke gereja. Tapi kini beliau membaca Alquran dan melakukan solat lima waktu setiap hari. Beliau membatalkan keanggotaannya di parti dan membuat pernyataan publik tentang keIslamannya. Streich mengatakan beliau telah menemui kebenaran hidup dalam Islam, yang tidak dapat ditemukan dalam agama sebelumnya.

Sup Ketam Simple

Bahan-bahan ( 1 family )

  • 4 ekor ketam (dibelah 2)
  • 3 ulas bawang merah (dimayang halus)
  • 1 liter air (kalo nk kuah byk, bleh lebihkan air) 
  • 2 biji kentang (di potong kasar)
  • 1/2 biji lobak merah (dipotong kasar)
  • 1 tangkai daun sup & bawang (dipotong kasar)
  • bawang goreng
  • garam secukup rasa

Cara-cara

  1. Masukkan bawang dan air, renehkan sehingga mendidih
  2. Masukkan ketam diikuti dgn garam, kacau sekejap
  3. Masukkan kentang dan juga lobak merah yang telah di potong kasar dan biarkan mendidih
  4. Masukkan daun sup & daun bawang..kacau lagi
  5. Setelah masak, taburkan bawang goreng, boleh dihidangkan. NOTE: jgn letak garam byk sgt coz nanti akan hilangkan rasa manis ketam tu..

Cegah Denggi Dalam Hidup Anda!


Simptom-simptom demam denggi ialah:
-         demam kuat secara mengejut.
-         demam berterusan
-         sakit teruk pada tulang-tulang, otot, sendi, mata
-         ruam atau bintik merah di kulit
-         pendarahan di bawah kulit, hidung serta gusi
-         pesakit juga akan mengalami sakit kepala
-         hilang selera makan
-         muntah-muntah dan sakit perut.

Ia kemudian diikuti dengan denyutan nadi yang lemah, tekanan darah rendah (hipotensi), kulit menjadi dingin serta lembap dan terasa tidak selesa. Pesakit yang mengalami renjatan adalah dalam keadaan bahaya dan boleh mengancam nyawa jika rawatan bersesuaian tidak diberikan. Dalam sesetengan keadaan tertentu, jika rawatan tidak diberikan dengan segera pesakit mungkin akan meninggal dunia dalam tempoh 12 – 24 jam.

Amalan Pencegahan
Amalan pencegahan boleh dilakukan dengan menjaga kebersihan sekeliling rumah sama ada di dalam dan di luar rumah bagi menghindarkan pembiakan nyamuk. Pekara ini perlu kerana tanpa kita sedar kawasan rumah dalah kawasan yang amat sesuai sebagai habitat pembiakan nyamuk Aedes. Cara yang paling praktikal dalam usaha mengelakkan dijangkiti  demam denggi dan menghalang pembiakan nyamuk antaranya ialah  menggunakan penyembur racun serangga, memasukkan ubat pembunuh jentik-jentik ke dalam bekas simpanan air, menutup semua bekas menyimpan air dengan rapat untuk mencegah nyamuk daripada bertelur, sentiasa menukar air di dalam bekas simpanan air, jambangan bunga dan kolah mandi setiap minggu. Orang ramai perlu memberi kerjasama dan membenarkan petugas menyembur kabus (fogging) di dalam rumah. Aktiviti gotong royong membersihkan kawasan persekitaran sangat digalakkan untuk mencegah pembiakan nyamuk aedes.

Justeru itu, demam denggi merupakan penyakit yang sangat berbahaya dan mengancam kesejahteraan hidup dan masyarakat setempat. Walaupun kita kerap didedahkan dengan berita tentang kematian akibat deman denggi ini, masyarakat masih lagi mengabaikan tahap kebersihan rumah dan kawasan persekiran. Masyarakat dan pihak penguatkuasaan perlu lebih melipatgandakan usaha untuk mencegah penyakit demam denggi. Pihak berkuasa perlu melaksanakan penguatkuasan berterusan yang lebih berkesan agar dapat menghapuskan kawasan pembiakkan nyamuk. Sekiranya pekara ini dilaksanakan dengan lebih berkesan sudah pasti masalah denggi dalam kalangan masyarakat kita dapat dikawal dan dikurangkan. Ingatlah “Denggi Membunuh”.

Selasa, 17 Ogos 2010

2 Hari Ieta Kena Demam Panas

Semua orang mesti pernah demam. Salah satu penyakit wajib yang mesti di rasai oleh setiap manusia. Tapi kalau ada orang yang tak pernah demam tu..tak tau lah pulak kenapa yer..setahu saya firaun zaman nabi Musa jer tak pernah sakit apa2.

Bila demam, pesakit akan rasa badan jadi sejuk, berbeza dengan orang yang merasa badan pesakit, mereka akan rasa suhu badan pesakit meningkat. Menurut artikel yang di tulis oleh Dr. Mohamed Hatta Abu Bakar:

"Semasa demam, ada dua fasa atau keadaan yang boleh dikenalpasti. Keadaan seram sejuk (chill) dikatakan tanda yang menunjukkan suhu tubuh sedang meningkat. Tetapi pada akhir demam, kulit menjadi hangat dan pesakit mulai berpeluh. Keadaan ini disebut krisis (crisis) dan menunjukkan suhu tubuh sedang menurun."

Jadi tidak hairanlah..bila demam pesakit akan memakai baju yang tebal dan berselimut tebal sepanjang hari kerana rasa kesejukkan. Apabila sampai satu tahap pesakit akan mula berpeluh dan rasa demam akan mula berkurangan.

Demam juga mungkin disertai dengan pelbagai simptom lain seperti cirit-birit, pening, sakit kepala, muntah atau terpaksa bernafas dengan cepat. Pesakit yang mengalami demam biasanya kelihatan letih, pucat dan kekeringan air dalam badan.

Untuk melegakan demam pesakit dinasihatkan untuk banyak berehat dan minum air suam sebanyak yang boleh serta makan buah-buahan bagi membantu proses pemulihan. Bagi demam panas yang tinggi pula disarankan agar selalu mengelap badan dengan air sejuk bagi mengurangkan kepanasan. Cara ini bersesuaian dengan hadis Rasulullah s.a.w:

“Sesungguhnya demam atau terlalu tinggi suhu panas itu adalah merupakan percikan-percikan neraka, maka sejukkanlah dengan air”

sumber:

Jumaat, 13 Ogos 2010

Berita Terkini Rasidi Ismail

Visual Dinding Punca Pembunuhan

SEREMBAN – Rasidi Ismail, 32, dalam keterangan membela diri atas tuduhan membunuh empat anggota keluarganya mendakwa pembunuhan itu berlaku selepas dia mendapat arahan melalui visual tulisan di dinding.

Visual itu didakwa Rasidi kerap diperolehnya dan ia telah menjadi medium perhubungannya di antara alam hidup dan alam mati.

“Visual itu telah mengarahkan saya membunuh ayah, adik, datuk dan nenek,” katanya.
Demikian pengakuan Rasidi di Mahkamah Tinggi di sini semalam ketika membela diri atas tuduhan membunuh bapanya, Ismail Awang, 76, datuk Atan Daud, 87, nenek Sufiah Katas, 80, dan adiknya Siti Khadijah, 22, di Kampung Batang Rokan, Gemencheh pada 5 Januari lalu.
Rasidi dilihat tenang sepanjang membaca keterangan yang ditulis di atas dua helai kertas.
Rasidi didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati jika sabit kesalahan.

Tertuduh yang memberi keterangan di kandang tertuduh memberitahu, dua tiga hari sebelum pembunuhan itu dia sering mendapat visual tulisan di dinding.
“Visual itu memberitahu tentang kematian ahli-ahli keluarga saya iaitu ayah, emak, abang dan juga adik saya.

“Visual tersebut memaparkan bahawa ayah saya telah diangkat ke langit dan ibu saya terperanjat lalu meninggal dunia manakala abang kedua saya menjadi batu dan adik mati kemalangan jalan raya,” kata Rasidi.

Rasidi mendakwa walaupun ahli keluarganya itu telah mati namun dia masih boleh berhubung dengan mereka melalui perbualan dari hati ke hati.

Selasa, 3 Ogos 2010

Selamat Ramadhan


Tinggal 8 hari lagi.. angin Ramadhan dah pun terasa.. seronok tak terkata.. sana sini dah terdengar ucap selamat menyambut kedatangan RAMADHAN AL'MUBARAK.. kat masjid pun suasana dah berubah.. hati berdebar gembira..

KEPADA SEMUA SAHABAT.. AMPUN DAN MAAF DIMINTA.. SUPAYA JIWA KITA LEBIH TENANG KALA MENJALANI IBADAH DIBULAN MULIA..

semoga Ramadhan tahun ini menyuntik lebih banyak hidayah dan kita kekal mengamalkannya sesudah itu..amin

Tiada hari seindah Jumaat, Tiada kata seindah Zikir, Tiada Ibadah seindah Solat, Tiada Bulan seindah Ramadhan.maaf ats segala ketelanjuran.. Salam Ramadhan Al-Mubarak dan Selamat Berpuasa.

**** MamaIeta****

Clik Sini Jika Suka MamaIeta