Pengikut

Khamis, 31 Mac 2011

Patutkah kita sambut April Fool?

*APRIL FOOL, BUAT RENUNGAN & PEDOMAN KITA SEMUA !!!*


Assalamualaikumwbh. Ikutilah cerita sedih di sebalik April Fool's Day sebagai renungan bersama. Setiap kali menjelang 1hb April, seseten! gah orang kita begitu taksub dengan budaya 'pandang kebarat'.


Berbalik kepada perayaan April Fool's Day ini, adalah ia mula dirayakan sewaktu kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol. Setelah bertapak berkurun-kurun lamanya di Granada, Sepanyol, kerajaan Islam akhirnya runtuh diserang tentera-tentera Kristian.


Penduduk-penduduk Islam diSepanyol (Moors) terpaksa berlindung di dalam rumah masing-masing untuk menyelamatkan diri. Tentera-tentera Kristian bagaimanapun tidak berpuas hati dan berusaha untuk menghapuskan orang-orang Islam dr Sepanyol.


Penduduk-penduduk muslim ini, diberitahu bahwa mereka boleh berlayar keluar dari Sepanyol dengan selamat bersama-sama barang-barang keperluan mereka dengan menggunakan kapal-kapal yang berlabuh dipelabuhan. Orang-orang Muslim yang risau sekiranya tawaran tersebut merupakan suatu penipuan, telah pergi keperlabuhan untuk melihat kapal-kapal yang dimaksudkan.

 
Setelah berpuas hati, mereka membuat persiapan untuk bertolak. Keesokan harinya (1April), mereka mengambil semua barangan yang telah disiapkan menuju ke perlabuhan.


Pada masa inilah pihak Kristian mengambil kesempatan untuk menggeledah dan kemudian membakar rumah penduduk-penduduk Islam ini.


Mereka juga tidak sempat untuk menaiki kapal kerana semuanya dibakar. Pihak Kristian kemudiannya menyerang kaum muslim dan membunuh kesemuanya, lelaki, perempuan, serta anak-anak kecil. Peristiwa berdarah yang menyedihkan ini kemudiannya diraikan oleh tentera Kristian.


Keraian ini akhirnya dirayakan setiap tahun bukan sahaja di Sepanyol tetapi juga di serata dunia.


Yang menyedihkan, orang-orang Islam yang jahil mengenai peristiwa ini turut meraikan April Fool's Day tanpa menyedari mereka sebenarnya merayakan ulang tahun pembunuhan beramai-ramai saudara seIslam mereka sendiri.


Semoga Allah sentiasa membuka pintu taubat untuk kita.

 
Petikan drpd Risalah Fikrah

Peliharalah Allah, nescaya Allah akan memelihara kamu

.....rawahuttirmizi Illal Liqaq .

3 ulasan:

  1. hm... x patut sambut pun sebenarnya... bukannya perayaan pun... lagipun aku x tau apa2 pun pasal sejarah April fool ni... pasal Islam dan Kristian tu, ntah2 citer tokok tambah je... ala, macam citer pasal valentines day tu... saje je nak buruk2 kan hari yang cenggini... ikut suka la sebenarnya... klau nak buat prank kat orang masa hari April fool ni pun suka hati la... bukan sambut pun namanya... saja je hari yang simbolik untuk kenakan orang... macam sambut birthday gak... simbolik untuk hari kelahiran seseorg itu kan? maka, x la timbul isu nak ban birthday plak ye...

    BalasPadam
  2. hmm,bg eira,eira xprnh smbut n xyah la smbut..byak lagi prlu kite smbut y xslah dri hukum Islam..
    *bufday si dia la tpat jam 12 mlam ni..

    BalasPadam
  3. Apa-apa pon, setiap orang ada pandagan dan pendapat tersendiri. Yang baik dijadikan pegangan, yang jahat dijadikan pedoman. Setiap sesuatu itu ada baik dan buruknya. Kita diberi akal untuk menilai semuanya... semoga kita tetap dijalannya....

    BalasPadam

Clik Sini Jika Suka MamaIeta